Omschrijving (toelichting)

Wat wilden we bereiken?
We willen voldoen aan de door de gemeenten gestelde normen voor afhandeling van klantcontacten en de kwaliteitsnormen van de Waarderingskamer. 

Wat hebben we ervoor gedaan?
We onderzochten meerdere opties om de kwaliteit en de dienstverlening te verbeteren. Dit resulteerde eind 2023 in een besluit tot een overdracht van de belastingtaken aan de Belastingsamenwerking Oost-Brabant (BSOB) met ingang van 1 januari 2024. De samenwerking en de beoogde verbeteringen met de BSOB kregen in 2024 steeds meer vorm. 

In 2024 zijn de volgende resultaten bereikt:

  • verbeteren van de objectkenmerken in de administratie waardoor de aanslagoplegging in 2024 tijdig en volledig kon plaatsvinden;
  • de achterstand in de afhandeling van de bezwaren en beroepen uit 2023 is ingehaald;
  • de kwaliteit van de waardering is verbeterd door een betere beschikking over bouwdossiers;
  • de reactietermijn op bezwaren is verkort doordat de BSOB direct na de aanslagoplegging de telefonische bereikbaarheid optimaal organiseert;
  • de doorlooptijd van de processen, zoals kwijtschelding en bezwaar, is verkort doordat de BSOB veel processen heeft gerobotiseerd.

Verbeteren WOZ-administratie
In 2024 is uitvoering gegeven aan het plan van aanpak dat in opdracht van de Waarderingskamer is opgesteld. Hiervoor zijn extra inhuurkosten en kosten door de BSOB gemaakt. Door de uitvoering van het plan is de kwaliteit van de WOZ-administratie verbeterd. 

Deze incidentele kwaliteitsslag leidde bij de gemeenten tot extra structurele inkomsten. Zoals besloten worden de extra kosten naar rato van de extra opbrengsten verdeeld over de gemeenten, waardoor dit voor de gemeenten een budgettair neutrale actie is. Inmiddels is 80% van het werk afgerond. De resterende 20% wordt in het eerste kwartaal 2025 uitgevoerd. In 2025 ontstaan er daardoor waarschijnlijk ook in 2025 extra structurele opbrengsten.